Luđak, Arhitekt, Stolar, Sudac
Tko su Luđak, Arhitekt, Stolar i Sudac i kakve oni veze imaju s vašim pisanjem? Vi ste svo četvero, a oni su i koraci kreativnog procesa, kako ga je rastavila pjesnikinja i profesorica engleskog Betty S. Flowers. Pročitajte, promijenit će vam život :)
U komentarima članka na Harvard Business Reviewu naletio sam na esej pjesnikinje, profesorice engleskog i direktorice predsjedničke knjižnice, Betty S. Flowers koji se bavi rješenjem kreativne blokade - nešto o čemu često pričamo na Copyraonici.
Bettyni studenti kao najveći problem navode odustajanje od teksta nakon 2 rečenice jer im se napisano čini prelošim.
Onda Betty na ploču napiše: Luđak, arhitekt, stolar, sudac
Sudac protiv Luđaka
Kad počnete pisati u vama se sukobe dvije osobe. Luđak je pun ideja, nema kontrole i piše traljavo nošen entuzijazmom i emocijama. Ako ga pustite, napisat će 10 stranica u sat vremena.
Drugi je Sudac.
Obrazovan i kritičan, on zna što je loša rečenica.
Zaviri Luđaku preko ramena i kaže: "Smeće" s takvim autoritetom da Luđak gubi samopouzdanje i uvuče se u se.
Sudac je u pravu kad govori glasom vaše profesorice pravopisa, no uz svu oštrinu oka, on ne stvara.
I zapeli ste.
Čim Luđak počne, Sudac ga zakoči.
Pustite Luđaka pisati
Užitak u procesu pisanja dolazi samo ako su vam svi likovi slobodni. Ne dopustite Sucu maltretirati Luđaka i gušiti njegovu razigranu kreativnu energiju iz koje niču ideje, korijen vašeg pisanja.
Ne smijete ga niti izbaciti.
Osobne i opsežne izljeve Luđaka mora uravnotežiti objektivan pogled obrazovanog kritičara u vama.
Pisanje nije samo izražavanje, već i komunikacija.
Obećajte Sucu da ćete ga pitati za mišljenje, ali ne baš sad i pustite Luđaka ludovati.
Otkrijte što vas interesira u temi, postavite pitanja i proživite emocije.
Ispričajte sve kao što bi prijatelju ili neprijatelju, stranicu po stranicu i ne zaustavljajte se zbog pravopisa.
Kad vrijeme iscuri, skupite papire i odložite ih na stranu.
Arhitekt organizira
Sljedeće jutro, zamolite Arhitekta da pročita zapise Luđaka i odabere što mu se učini bitnim i zanimljivim. Arhitekt nije sentimentalan oko pisanja Luđaka, ne pokušava sačuvati sve za pokoljenja.
Njegov posao je odabrati dobre komade materijala i organizirati ih smislene cjeline - odlomke.
Ne razmišlja o strukturi rečenice.
To je posao za Stolara koji nastupa čim arhitekt nacijepa velike komade povezanih ideja.
Stolar brusi rečenice
Stolar zakuca sve odlomke u cjelinu logičnim, jasnim rečenicama, pazeći pritom da svaka pridonosi ideji paragrafa i elegantno prelazi u sljedeću.
Kad Stolar završi, tekst bi trebao teći glatko i biti zaokružena cjelina.
Sudac u inspekciji
Sad je trenutak za inspekciju gramatike, interpunkcija, tona - svih detalja koji čine tekst savršenim.
Luđak koji ih je smislio ne treba brinuti o tome, kao ni Arhitekt koji ih je organizirao, niti Stolar koji ih je zakucao u konačni oblik, rečenicu po rečenicu.
Ostavite sve to Sucu.
Poštujte proces
Ako se sputavate zato jer "znate što klijent misli o tome" ili zato što "ovo sigurno neće proći" Sudac vam guši Luđaka, a da ne pričamo da ste preskočili ovu drugu dvojicu. Nemojte si to raditi.
Dajte Luđaku disati.
Kupite mu 3 kave previše.
Što god treba da istrese svoje kreativno bunilo na stranicu.
Onda ga pošaljite u dućan, a tekst prepustite Arhitektu, Stolaru, pa Sucu - ako je moguće tek sutra, kad se tinta na ekranu osuši.
Ono na čemu Betty insistira je disciplina.
Morate odvojiti dovoljno vremena za sve faze kako bi bili u stanju "Ubiti svoju djecu" - rečenice ili frazu zbog koje se osjećate pametno, ali koje odvlače pažnju od cilja.
Želite li naučiti pisati bolje, privlačnije i efikasnije pridružite nam se na Copyraonici u Zagrebu.